Möteskalender

<<  Juli 2014  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö 
   1  2  3  4  5  6
  7  8  910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Logga in



Lär av andras framgång - Autoliv

På Autoliv Electronics i Motala tillverkar man kretskort och annan elektronik till bilarnas säkerhetssystem. För närvarande har man ca 300 anställda varav 100 arbetar i produktionen. Företaget känner av den rådande lågkonjunkturen. Visserligen har man spridit riskerna genom att ha flera olika biltillverkare som sina kunder, men en global lågkonjunktur påverkar hela bilindustrin.

- I dessa dagar är det ingen som vill bygga upp dyra lager. Detta innebär att vi nu får beställningar med väldigt kort varsel, vilket gör det än viktigare att utrustningen fungerar som den ska, berättar underhållschefen Mike Felton.

Att Autoliv tar ordning och reda på allvar är något man slås av när man kliver in i anläggningen. Överallt finns markeringar för var varje sak ska vara, allt från vagnen med komponenter till tangentbordet till datorterminalen.

– Ordning och reda, både vad gäller saker och i det vi gör, är enda vägen till framgång, säger tillverkningschefen Peter Björnholm.

Inom bilindustrin finns flera krav på dokumentation, både för att få spårbarhet av produkterna men också för att kunna se vilket underhåll av produktionsutrustningen

som gjorts. Därför har man i Motala haft datorbaserat system för underhåll sedan 1994.

OEE har man mätt sedan år 2000, både för enskilda linor men också för hela anläggningen. Även OEE-mätningen är något som tas på allvar, Peter har krav på sig att varje vecka rapportera OEE-talen till företagsledningen. Varje orsak till nedgång i OEE-talen analyseras noga. Det finns nämligen mycket pengar att tjäna om man lyckas undvika problemen i framtiden.

– Vi räknade på vad utnyttjandegraden av en viss lina är värt för oss, säger Mike. Vi kom fram till att om vi lyckas höja OEE för linan med en procent så tjänar vi en miljon kronor per år. Den kunskapen gör att man blir mycket intresserad av att mäta stillestånden och problemen med linan.

Då det gamla underhållssystemet var svårt att hantera för operatörerna rapporterades inte alla störningar i produktionen. Resultatet blev naturligtvis att Peter och Mike inte hade något tillförlitligt beslutsunderlag. Därför började de se sig om efter ett annat underhållssystem. Efter att ha valt bort flera stora och komplexa system eftersom de var svåra att anpassa till Autolivs behov valde man Aretics Tekla 7.0.

– Tekla är så flexibelt att det inte var några konstigheter att forma det efter de förutsättningar som gäller hos oss, säger Peter.

Mike berättar att man med rätt arbetsmetod kan göra mycket för att höja OEE-talet.

– Men för att komma över 65-70 % är det nödvändigt att ha bra verktyg att arbeta med, konstaterar Mike.

Med det nya IT-systemet har man kommit in i en god cirkel. Eftersom operatörerna nu smidigt kan rapportera in driftstörningar via Injector (en enkel Tekla-klient) så har antalet felanmälningar ökat rejält. Därmed får man ett bra beslutsunderlag vilket resulterar i att man lättare får resurser från ledningen för att åtgärda orsakerna till problemen.

– Det är lätt att få pengar till investeringar när man kan visa hur mycket pengar som kan tjänas, säger Peter.

Peter och Mike är noga att berätta för operatörerna vilka åtgärder som man vidtar för att lösa deras problem.

Det är våra medarbetare i produktion som gör jobbet. När de märker att ledningen faktiskt reagerar på deras felanmälningar så motiveras de att rapportera ännu fler problem och att komma med förbättringsförslag.

De ständiga förbättringarna sker på ett strukturerat sätt enligt metoden Plan-Do-Check-Act. Metoden förhindrar att man slarvar med förbättringsarbetet, varje åtgärd följs upp noga för att se om den löste problemet.

Eftersom Tekla även fungerar som en loggbok kan man sedan gå tillbaka och se om situationen har blivit bättre, i så fall inför man lösningen i hela anläggningen. Arbetet med PDCA underlättas av Tekla enligt Mike Felton. Han berättar om ett exempel:

– Vi hade många felanmälningar på en pump. Efter att ha ersatt pumpen med en ny kunde vi enkelt se i Tekla att antalet felanmälningar sjönk.

Resultatet av ansträngningarna på Autoliv är att OEE-talen visar en stadigt uppåtgående trend. Just nu håller man på med ett projekt där man använder Tekla Collector för att automatiskt mäta stilleståndstiden på en lina. Fördelen är att den Collector kan ge exakt information om situationen. En operatör måste ju uppskatta tiden som linan står stilla, vilket inte blir helt rätt alla gånger. Eftersom stilleståndskostnaden för linan är 14 000 kr per timme så är det naturligtvis av intresse att ha säker kunskap om stilleståndstiden.

– Självklart tjänar vi mycket pengar på att ha koll på linan med Aretics Tekla Collector, avslutar Peter Björnholm.

 

Anmälan - nästa möte

Tid: 13-16 mars Oss underhållare emellan på Underhåll 2012 Svenska mässan i Göteborg

Klicka här för anmälan

Aretics_142X62

Aretics

Expertkompetens

Staffan Bergström